8 Aralık 2011 Perşembe

Erasmus: Para Yönetimi

Selamunaleyküm kardeş, nasılsın? İyisin inşallah? Allah izin verirse bugün siz çok dünyevi bir konu olan para konusundan bahsedeceğim. Yazı bitiminde de pilavlı muhabbet var mübarekler. Yeter bu kadar şakirt taklidi, naber la borsacı cano? Epeydir yazmıyordum bloga, üşeniyordum. Hazır gaza gelmişken yazayım eyisi mi... Buarada baştan uyarayım: çok uzun bir yazı olmayacak o yüzden bol bol resim koyucam yazı aralarına. Resimlere falan bakıp vakit geçirirsiniz.

Evet borsacı canolar, başlıktan da anlaşılacağı üzere bugünkü konumuz "Para Yönetimi", başlıktan anlayamayanlar için bugünkü konumuzun "Para Yönetimi" olduğunu söylemekte fayda var.

Erasmus geyiğine hak kazandınız değil mi canolar? Okul da cebinize bi çay-çorba parası koyacak, sonrasında ise yan yatarım keyfime bakarım modundasınız değil mi? Ah sizi pembe gözlük takmış değişikler sizi... O kadar kolay değil be cano...  Neden mi öyle dedim? Ufaktan anlatmaya başlıyayım o zaman, toplaşın etrafıma:

Sayın talebe arkadaşım, herkesin bildiği gibi okullarınız çoğu öğrenciye "hibe" adı altında para veriyor. Aylık en düşük
322 euro, en yüksek 596 euro olmak üzere ülkesine göre değişen 322-596'lık bir hibe skalası var elimizde. Parayı cebinize koyup gidiyorsunuz değil mi? Değil cano, çoğu üniversite öğrencisi parayı cebine koyup gidemiyor.

"Nasıl ya?"
Lan olum ne demek nasıl! Sen ha deyince parayı vermiyor her okul.

"Panpa bize hibe çıktı ama, gitmeden önce o parayı alamayacak mıyız?"
Büyük ihtimalle alamayacaksın panpa. İstisna okullar hariç çoğu okul sen gideceğin ülkeye gittikten 1-2 ay sonra parayı yatırıyor hesabına. O süre zarfında mecbur ailenden destek alacaksın, ya da bulabilirsen bir iş bulup çalışacaksın.

"Hacı böyle iş mi olur allasen. Neden böyle yapıyorlar?"
Sayın talebe arkadaşım, geçerli sebepleri var. Sana diyecekler ki: "Ulusal Ajans'tan para henüz bizim hesabmıza geçmedi. Yakın zamanda bununla ilgili mail bekliyoruz". Sana diyecekler ki "Henüz herkesin parası yatmadı. Sadece gidenlerin bir kısmının parası yattı o yüzden hibeyi vereceklerimizi kura ile belirleyeceğiz". Ya da sana diyecekler ki "Bu dönemin sonunda ancak yatar para, Ulusal Ajans ve bizim hesaplarımız arasında bir karışıklık çıkmış." Aslında demek istedikleri şudur: "Sen orda biraz dur bakalım. Bu işlerden anlamıyorsun. Okulumuzdan toplamda yüzlerce kişi erasmus ile gitmeye hak kazandı. Aslında Ulusal Ajans bu yüzlerce kişinin parasını henüz dönem başlamadan önce tek kalemde yatırıyor ve bu para yüzbinlerce dolar yapabiliyor. Biz bunu bankaya yatırıp 1-2 ay faizini yeriz hacı. Sen de 1-2 ay dişini sıkıver yahu. Öğrencisin ne de olsa, öpülmeye alışmışsındır."

Evet sayın talebe, maaesef bu gerçek. Bunu inkâr ederler, her zaman edecekler de, ben olsam ben de inkâr ederdim. Ne de olsa tatlı para. Güz dönemi için konuşmak gerekirse, hibeler en geç ağustos sonunda yatırılıyor okulun hesabına. Şanslıyım ki bizim okulda böyle bir olay yok. Okulum açılmadan param hesabıma yattı. Ama burada okullar açıldıktan 1,5 ay sonra bile hibesini alamamış arkadaşlarla tanıştım. Hatta net olarak hatırlamıyorum ama bir arkadaşımla muhabbet ederken birisinin okul kapanmadan 3 hafta önce hibeyi alabildiğini söylemişti. Arkadaşımın yalancısıyım...


Diyelim hatasız kazasız tam zamanında hibemizi aldık. Peki bu para bize yeter mi? Buna çok net olarak "evet yeter" ya da "hayır yetmez" gibi bir cevap vermemiz imkansız be cano... Hibenin yetip yetmeyeceği sana ve gideceğin ülkeye bağlı. Gideceğin ülke nispeten ucuz bir yerse, biraz da para yönetimini biliyorsan hiben yeter. Gideceğin yer nispeten ucuz ise ama sen müsrifsen yetmez. Gideceğin ülke pahalı bir yerse sen ne kadar tutumlu olursan ol yetmez zaten...


Örnek vermek gerekirse Polonya için aylık 400 euro standart bir hayat sürmeni sağlar. Konaklamanı sağlarsın, yersin, içersin, partilere gidersin, etkinliklere katılırsın; kısacası eğlenirsin. Har vurup harman savurmazsan biraz da çevre ülkeleri gezebilirsin. Fakat Danimarka için aylık verilen 596 euro -giden arkadaşlarımın anlattığına göre- standart bir hayat sürmene bile yetmeyecek kadar az bir miktarmış.

Peki nasıl idare edeceksiniz hain ekonomistler? Şöyle bir söz duydun mu sayın kapitalist talebe: "İşten artmaz dişten artar". Çakal seni... Boğazından kısacağını duyunca gözlerinin feri gitti olum. Dur bi sakin ol, yine eskisi kadar çok yiyeceksin, aldığın kaloriler eksilmeyecek. Sadece fast food yemeyi azaltacaksın. Düzenli olarak marketten ucuza yiyecekler alıp kendin pişireceksin alt tarafı. Barda Mojito ya da Cosmopolitan içmek yerine bira ya da votka gibi talebe içeceklerine talim edeceksin alt tarafı. Burger King'e gittiğinde hayvani menülere euro'lar dolusu para ödemeyip bir kaç euro'ya daha kısıtlı ama gözünden önce mideni doyurabilecek menüler alacaksın alt tarafı. Bir de yemekten sonra hemen tuvalete çıkmayıp hacetini en az 12 saat tuttun me tasarrufun dibine vurursun, hehehe...


Gençler bir de gece hayatı diyorum... Çok feci bişey diyorum... Alkol diyorum... Şerefe diyorum... Sayın alkolik talebe, bildiğiniz gibi Avrupra'da alkol Türkiye'ye göre ucuz. O yüzden sürekli bir içmece derdine giriyoruz Türkler olarak. Yani en azından ben öyleyim, hehehe... "Vay efendim bira manyak ucuz, olum votka hem şahane hem de cebi yakmıyor vs..."

Canolar aman dikkat. Tamam alkol alın için, nihayetinde hepimiz bıçkın gibi delikanlılarız ama benim gibi cılkını çıkarmayın olum. Bugün cüzdanımda çok az para kaldıysa bunu votkaya borçluyum. Dur lan, yoksa votkanın mı bana borcu var?

Pahalı ülkelerde yaşayan talebelere bişey diyemiyorum, allah kurtarsın hehehe... Mecbur ailenize abanacaksınız artık.

Neyse, bu seferlik kısa yazdım. Pilavlı muhabbet başlayacak sayın şakirtler, geç kalmıyayım bari. Bir abdest alayım.

PS: Şakirt tıkla
Özet: Money talks.


3 yorum:

  1. polonya için hibe + alieden hibenin yarısı yeterli olur ozaman anlattığına göre :)
    üstad benim bi sorum olcak yazılarda hiç karsılasmadım internettede tam ha buymuş lan dediğim cevap olmadı.
    Hibe gitmeden yattı diyelim. Şahsen ben 3bin euro yu cebime koyup gitcek kadar kendime güvenmiyorum çalınır falan neme lazım Polonya adına konusursak bizim bu hibeyi yatırabilceğimiz ayrıca ailemizde bize para yatırabilceği Türkiye le anlaşmalı bir banka var mı nasıl yürür bu işler gözünü seveyim bi el at :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben o paranin bir kismini direkt cebime, bir kismini da cantamin icine koyup gitmistim, hic bir sey olmadi. Amatabi sen biraz daha garantici bir talebesin anlasilan...

      Soyle olabilir: Biz daha Polonya'ya gitmeden once bizim okulun Uluslararasi Ofis'i bir bilgilendirme toplantisi yapmisti ve Turkiye'den Vakif Bank ile Polonya'dan bilmemne bankasinin anlasmalari oldugunu ve para transferleri mevzularinda hic bir ucret alinmadigini soylemislerdi. Tabi ben yeni hesap actirmakla ve kartin gelmesini beklemekle ugrasmak istemedigim icin basvurmadim. Vakif Bank'i arayip detayli bilgi alabilirsin sayin talebe.

      Ikincisi ise (bu yontemi ben denemedim arkadasim kullaniyordu) Turkiye'de Ziraat Bankasi kartini (arkadasim kredisini cektigi karti kullaniyordu mesela) Polonya'da Banka Pekao Sa bankamatiklerinde kullaniyordu ve cok cok dusuk komisyon aldigini soyluyordu. Normalde alinan komisyon ise 100-200 zloty para cekme basina 8-9 zloty. Arkadasimin dusuk dedigi komisyonu var sen hesapla.

      Bana en mantikli gelen yontem ise (ki cogu kisinin de yaptigi yontem budur) parani henuz Turkiye'de iken cekip Polonya'ya gider gitmez bir bankada hesap actirip parani o hesaba gommek ve onlarin ATM'lerini kullanmak. Bunun icin bir kac Polak bankasi da tavsiye edebilirim sayin talebe: Banka Pekao Sa ya da Millenium Bank. Hatta kiz arkadasimin kullandigi bankayi sorayim ben, cunku o kartini baska bankalarin ATM'lerinde kullansa bile cektigi paradan hic komisyon almiyorlarmis. Ikinci bir cevabi bekle talebe, saygilar...

      Sil
  2. Decimus Kamilius12 Eylül 2012 04:47

    Emmi bu konuyla ilgili sana bir soru maili attım. Müsait olursan yanıtlayabilir misin...

    YanıtlaSil